Forum

Forum - General [nl] - Was 2016 een slecht muziekjaar?

Hallo allemaal, nu eens een "leuk" topic. Zoals veel van jullie weten, volg ik de hitlijsten van Dutchcharts sinds april 2013, en het is me erg opgevallen dat de kwaliteit van muziek erg achteruitgaat.. 2013 was niet zo erg goed, maar 2014 sloeg echt alles.. 2015 was ietsje beter, met als dieptepunt 2016. Het was zelfs op een gegeven moment zo erg dat geen enkel nummer uit de top 20 echt goed was. De paar ballades waren saai, de nummers klonken allemaal deprimerend en er was al duidelijk invloed van die troep van TopNotch te merken. Nummers als 'Work' en 'I Took A Pill In Ibiza' komen op nummer 1, maar waarom?! Natuurlijk is dit wel mijn persoonlijke mening, maar het zou me niks verbazen als jullie ook vonden dat er in 2016 weinig goede muziek werd gemaakt. Zelfs de leuke nummers zijn erg suf. Wat vinden jullie hiervan?
het enige goede aan 2016 wat er in de hitlijsten heeft gestaan is Adele, voor de rest allemaal bagger voornamelijk TopNotch
Inderdaad! Adele heeft 2015 ook gered grotendeels. Zelfs de nummers die ik goed vind uit 2016 klinken erg goedkoop en eentonig, en voornamelijk erg suf om naar te luisteren.
2016 was een heel goed muziekjaar.

Epica, Volbeat, Metallica, KoRn, Alter Bridge, Green Day, Avenged Sevenfold, Lacuna Coil, Nemesea en Tarja brachten nieuwe cd's uit. Dat zijn voor mij al 10 hoogtepunten.

Ik heb ook oudere muziek van Halestorm leren kennen aan de hand van het 2015 album Into the wild life en ook een aantal keer gezien (fantastische band)

Ik was ook blij verrast met het live album van The Gathering vanwege hun 25 jarig bestaan.
Mooi overzicht van 25 jaar opgenomen in Doornroosje in Nijmegen.
Alle line-ups in die 25 jaar komen voorbij

Maar ok als je alleen naar de charts kijkt dan was 2016 waardeloos als je niet van die muziek houdt.
Er zullen echter genoeg mensen zijn die de muziek in de charts wel erg goed vinden.
Ik hoor daar echter niet bij gezien mijn muziekvoorkeur.
Laatst gewijzigd:
2016 was een prima jaar.
Voor degenen die van Nederlandstalige muziek houden was het zelfs een briljant jaar.
De Nederlandse muziekindustrie komt steeds meer op het niveau van de Franse en Oost-Europese muziekindustrieen.
Harde moderne beats, prachtige video's, nieuwe sterren, inventieve rijms enzv, enzv.
En ook 2017 begint weer geweldig.
Hahaha Aikanaro, ik heb het wel over de grote hits uit 2016. Het is maar hoe je ernaar kijkt.

En De Tsjap: van dat soort plaatjes moet je dan maar houden, maar ik denk dat de meerderheid van de mensen die van Nederlandstalige muziek houden, absoluut niet die nummers die jij bedoelt "goed" noemen. Dan nog liever De Toppers, denk ik! En de video's zijn naar mijn mening niet echt beter dan vroeger. Autotune, eentonig, saai, zo zou ik de muziek van 2016 willen bestempelen.
Er was het prachtige album "Folklore" van Big Big Train, waarin progressieve rock en Engelse folk heel mooi gecombineerd werden. Verder uitstekende albums van Anderson/Stolt, Frost*, the Gift, Kansas, Tiles, Steven Wilson, ... waarvan toch een aantal de album-hitlijsten haalden.
Wat hitparade muziek wel, vreselijk die Top Notch produkten...
Maar ook veel nieuw materiaal en optredens van 'oude' bands uit de metal.
Wat dat betreft een prima jaar.
@Sebastiaanmemb

Laten we het omkeren: vroeger was Nederlandstalige muziek een tijd lang voor bejaarden, gehandicapten en de TROS, nu hoor je zelfs in de hipste clubs meer dan de helft Nederlandstalige tracks.
Dat heeft alles te maken met de opkomst van internet en het feit dat je relatief goedkoop zeer hoogwaardige en moderne producten kunt maken.
En dat is precies wat we nu zien.
De beats en de video's zijn geweldig, de zalen zitten vol, de hitlijsten puilen uit met Nederlandstalige nummers en de nieuwe sterren verdienen massa's geld.

Maar daarom hoeft niet iedereen het leuk te vinden. Maar de professionaliteit en het succes van deze nieuwe golf valt niet te betwisten.
Ik vind persoonlijk dat het overmatig gebruik van autotune en over drank en drugs of horloges (zie nummer 2 van deze week) brabbelen niets te maken heeft met "professionaliteit", maar goed. Ik doel overigens ook op Engelstalige nummers, zoals 'Work From Home', 'One Dance' en 'This Is What You Came For'. Ik vind dancenummers zelf geen probleem, maar als het eentonig en gevoelloos klinkt wel. Dat is wat ik in 2015 en vooral 2016 terug heb gehoord, en dan heb ik het niet eens over Nederlandstalig. Dat is wel veranderd de afgelopen twee jaren, maar het doet mij minder, omdat Nederland toch maar een pieplandje is, met nummers die meestal alleen in België kunnen scoren, verder vrijwel geen enkel land.
@Sebastiaanmemb Het is uiteraard je goed recht om autotune niet zo cool te vinden. De laatste jaren is het heel erg een trend in de grootste delen vd wereld.
Waarom Nederlandstalige muziek iemand minder doet " omdat Nederland toch maar een pieplandje is, met nummers die meestal alleen in België kunnen scoren" (wat klopt, als we Suriname even vergeten), is me een raadsel.
Je ziet juist dat Engelstalige producten het enorm moeilijk hebben buiten hun eigen taalgebied: Lokale eigentalige muziek scoort bijna overal in de wereld beter (behoudens een handjevol megahits) dan Engelstalig.
Ik vind die diversiteit wel TOF
Ik denk dat Nederlands in veel ogen overkomt als een "agressieve taal", net als Duits, twee talen die grote overeenkomsten hebben, overigens. Ik vind zelf Frans bijv. veel mooier om aan te horen, maar dat terzijde.

Wat bedoel je met diversiteit, als ik vragen mag?
@Sebastiaanmemb

diversiteit in de zin dat je in Europa, maar ook in Azie (en zelfs in Afrika) ziet dat muziek in de lokale taal de boventoon voert bij het lokale publiek.
Ooh, zo. Vanuit dat perspectief ben ik het met je eens. 'Despacito' is nu ook een nummer 1-hit, wat ik persoonlijk wél een heerlijk zomers nummer vind. Ik heb tot nu toe nog niet echt favorieten, maar ik vind 'Chained To The Rhythm', 'Touch', 'No More Sad Songs', 'There's Nothing Holding Me Back', 'Lights And Shadows' en 'Slow Hands' het leukst. Opvallend is wel dat de meeste nummers hiervan niet erg hoog zijn gekomen of komen (lees: top 10). Verder hoop ik dat de vrolijke (dance)pop weer terugkomt, met enorme knallers, maar ook wat kwalitatievere muziek en popballads. Er zijn amper meer ballads anno 2017!
Laatst gewijzigd:
Ballads zijn er genoeg hoor Sebastiaanmember.
Je moet alleen niet in de Single Charts kijken daarvoor

Luister eens naar Amaranthe's Endlessly, een schitterende powerballad

https://www.youtube.com/watch?v=tIBkFX5QMx4
Fascinerende videoclip ook

Of Silent War van The Charm The Fury (gewoon Nederlands, binnenkort op Pinkpop)

https://www.youtube.com/watch?v=fW0IRE2aInc

Of Once Upon A Nightmare van Epica

https://www.youtube.com/watch?v=BNXtcYE9Dy8
Dat klopt, Aikanaro. In de Single Top 100/Top 40 zie je ze amper staan.
voor pop was het echt shit jaar
maar je kan best comeback jaar noemen van rock vooral in album lijst.
In de Singlelijst zag ik inderdaad amper rock staan, op Kensington (en DNCE?) na. Veel nummers zaten in het genre pop, maar dan wel echt softpop, goedkope popmuziek. En natuurlijk hiphop in zijn ergste soort!
Komt door de manier van samenstellen van de singlelijst Sebastiaanmember.

De genres die jij noemt zijn inderdaad het meest populair en omdat het tegenwoordig mogelijk is dat ieder nummer in de singlelijsten kan komen is 80% van de lijst al gevuld.

Alle andere genres zoals rock die relatief minder populair zijn hebben dan minder kans om in de singlelijsten te komen. Ook worden die genres relatief minder gestreamd en meer gedownload of gekocht.

In de albumchart is dat anders omdat de singlelijst artiesten daar maar 1 notering per album kunnen hebben waardoor in de albumchart andere muzieksoorten wel tot hun recht komen.

En het is niet alleen rock dat daar mee te maken heeft ook een band als Bløf heeft er last van. Voorheen toch altijd wel garant voor een notering in de singlelijsten.
Ik durf te stellen dat volgende week Bløf en André Hazes op 1 en 2 zullen staan in de albumlijst maar dat ze in de single lijst niet zullen scoren (misschien een minimale notering).

Een artiest als Mula B (Mula wie?) lijkt volgende week echter wel met 5 of meer singles binnen te komen.

Conclusie Mula B is populairder als Bløf als je alleen naar de singlelijsten kijkt ..... (zet je toch aan het denken)

Wie is Mula B?
Neen
Mula B schijnt een Haagse rapper te zijn die vorig jaar een distrack heeft uitgebracht over Frenna (ook uit den Haag) en daar blijkbaar nu de vruchten van plukt. (De Tsjap zal daar vast meer over kunnen vertellen)

En aangezien de fans van de Nederhop op dit moment Spotify domineren zullen ook Mula B's tracks de singlelijsten gaan bevolken.
Laatst gewijzigd:
Mula B is niet een rapper maar een trapper (van het Wilde Westen) label.
Ik tel tot nog toe een betrokkenheid bij 14 hits.
Voornamelijk een op de Franse afrotrap geinspireerde stijl met een Haagse saus.
Ik vind het niet allemaal geweldig, maar deze onderstaande plaat in een strak, monotoon en repetitief ritme werd in 2 jaar tijd een behoorlijke culthit in de Benelux en betekende de doorbraak voor het label.


https://www.youtube.com/watch?v=e3JELvY3oYY

En ik altijd maar denken dat een trapper aan een fiets zat of een ijshockey team was ... weer wat geleerd ... alhoewel volgens urban dictionary is een trapper een drugsdealer of een vrouw die een man in de val lokt door opzettelijk zwanger te worden
Laatst gewijzigd:
Wat voor topic je er ook neerknalt de sukkel heeft altijd een lijstje
Peer je hebt misschien wel gelijk maar laten we het gezellig houden. Kritiek geven is geen probleem maar doe het wel op een respectvolle manier.

Ik erger me in principe meer aan een opmerking met het woord "sukkel" erin dan aan de lijstjes van S:pko

Door die lijstjes leer ik steeds beter scrollen
Voor Spotify en streaming was 2016 een goed muziekjaar ja, maar ik doel meer op de muziek zelf. Er waren goede nummers uit 2016 naar mijn mening, maar ik vond veel nummers ook bijzonder matig en "somber" klinken, en met somber bedoel ik geen mooie ballads, maar nummers die zo slecht zijn dat je er gedeprimeerd van raakt.
De muziek wordt slechter en slechter.
Mensen grijpen steeds vaker terug naar muziek uit de jaren 60,70 en 80.
De top jaren op hitparade gebied.
Ik denk dat het terug grijpen naar oudere muziek meer met leeftijd te maken heeft.
Toen ikzelf nog jong was (jaren 80) luisterde ik ook alleen naar de muziek uit de hitparades van dat moment.
Pas later ontdekte ik muziek uit de jaren 60 en 70


Een bericht toevoegen (*=Verplicht veld)
Naam*   
E-mail   
Een smilie toevoegen:
Tekst*   


AustraliŽ BelgiŽ Denemarken Duitsland Finland Frankrijk ItaliŽ Nederland Nieuw-Zeeland Noorwegen Oostenrijk Portugal Spanje Zweden Zwitserland
LOGIN
PASWOORD
Paswoord vergeten?